”En modern automatiserad tunnelbana som får karaktär av vågräta hissar kommer att bli framtidens melodi för göteborgstrafiken. En sådan stadsbana, kostnadsberäknad till ca 1,4 miljarder kronor i dagens penningvärde, föreslås nämligen av den s.k. snabbspårvägsutredningen som på fredagen presenterade sitt material. Utredningen beordrades på hösten 1962 och den har letts av civilingenjör Erik Sylvén vid stadsbyggnadskontoret. Verk som biträtt utredningen är främst gatukontoret och spårvägen.
Bansystemet skall enligt utredningens rekommendation uppbyggas efter en grundläggande princip som innebär att de stora blivande bostadsområdena i nordost, Angered–Bergum och Kortedala–Bergsjön, sammanbinds med Västra Frölunda och Hisingen genom två banor via centrala staden. Bangrenar skall också lämpligen sträckas till Östra Sjukhuset, Majorna och Mölndal.
Stadens tillväxt kräver stora investeringar för både kollektivtrafik och biltrafik. Närmare hälften kommer att krävas för den kollektiva trafiken med bibehållen eller större storlek på investeringarna. Utbyggnaderna skall innefatta såsom högklassiga biltrafikleder främst för försörjning av yttre bostads- och verksamhetsområden…
Visa originalinlägg 706 fler ord